PraatMee primeur in spoorontwerp: omgeving denkt mee over RegioExpres
Een kortere reistijd, meer zitplaatsen en een betere aansluiting op intercity’s voor reizigers van en naar de Randstad. Een extra sneltrein naast de huidige stoptreinen, de RegioExpres, moet de bereikbaarheid van de regio’s de Liemers en de Achterhoek verbeteren. Tussen 8 en 31 maart werden wensen, ideeën, maar ook zorgen en aandachtspunten verzameld over de schetsontwerpen. Burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en (mede-)overheden lieten ruim 231 reacties achter in de PraatMee kaart.
Met ruim 21.000 reizigers is de treindienst tussen Arnhem-Winterswijk de drukste regionale spoorlijn van Nederland. Een verdubbeling van het spoor tussen de stations Didam en Doetinchem De Huet moet de basis leggen voor de RegioExpres. Onderdeel hiervan zijn mogelijk ook aanpassingen van station Doetinchem de Huet en Wehl, de vernieuwing van station Doetinchem de Huet en een extra perron bij station Wehl.
RegioExpres in kaart
Maar wat wordt het effect van de verdubbeling? Om alle belanghebbenden daar in mee te nemen ontwikkelden we een PraatMee kaart voor Provincie Gelderland onder leiding van de omgevingsmanager, Jan van de Wouw. De schetsontwerpen, compleet met nieuwe perrons, bouwgebied en nieuwe overgangen geven een indruk van hoe de nieuwe spoorlijn er eventueel uit ziet. Online geven mensen aan waar zij knelpunten rond het traject ervaren óf waar ze innovatieve ideeën hebben.
PraatMee primeur
Het is voor het eerst dat PraatMee is ingezet voor spoorwegbeheer. En juist voor het combineren van veel belangen bleek PraatMee uitermate geschikt. Provincie Gelderland, gemeenten Montferland en Doetinchem, ProRail, Arriva en Connexxion: de online omgeving van PraatMee geeft alle betrokken partijen de kans samen een eenduidig schetsontwerp te toetsen. GeoApps projectleider Ryan Beij hielp hierbij alle belangen te vertalen naar één gebruiksvriendelijke kaart.
Voorkeursalternatief volgt
Provincie Gelderland gebruikte PraatMee ook als verzamelpunt voor reacties tijdens drie online informatiebijeenkomsten. Alle reacties zijn als ‘zeer waardevol’ ervaren. Zo zijn trends en overeenkomsten direct zichtbaar in de kaart dankzij de opeenhoping van gekleurde stippen.
De inspraakperiode op het voornemen van de Verkenning en spoorverdubbeling van RegioExpres en het participatieplan vormden de eerste stap in dit proces. Na de verkenningsfase besluiten Provinciale Staten van Gelderland over het voorkeursalternatief. De verwachting is dat dit eind 2021/ begin 2022 gebeurt. De PraatMee kaart is nog tot het eind van dit jaar online beschikbaar voor het raadplegen van de schetsontwerpen.