Zonder files naar je werk over de F50: vlot en veilig fietsen
Het is gezond, goedkoop en schoon: fietsen. “Een snelweg kost globaal een miljoen euro per meter, voor datzelfde geld leg je een kilometer fietspad aan,” stelt Jeroen Smink, projectleider bij Cleantech Regio. Redenen genoeg dus om te investeren in snelle fietsroutes en schonere mobiliteit te stimuleren. Tussen Apeldoorn en Epe komt de ‘F50’: een Vlot en Veilig fietsroute. Bij de ontwerpfase kwamen al ruim 400 reacties binnen van gebruikers via de PraatMee kaart. De tweede kaart is zojuist gesloten en leverde opnieuw veel bruikbare reacties op.
Het gebruik van snelle fietsroutes neemt toe, ziet Ed Oldegarm, vertegenwoordiger van de Fietsersbond. “Als de infrastructuur beter is, volgen de mensen vanzelf.” En de route tussen Apeldoorn en Epe is populair. “Het is een relatief directe fietsroute en de afstand is goed te doen. Zeker met een e-bike. Maar het fietspad is erg smal en verouderd,” meent Jeroen Smink. Tijd voor een opknapbeurt met minder obstakels en soepele bochten.
Twee PraatMee kaarten
Cleantech Regio heeft de PraatMee tool vanaf 2019 ingezet voor het verzamelen van informatie rond de fietsroute. En bij wie kun je dan beter zijn dan bij de gebruikers: wandelaars, fietsers, bewoners, honden-uitlaters en mensen die de route voor woon-werkverkeer gebruiken. Daaruit volgde in 2020 een schets van het nieuwe, opgeknapte fietspad. “Veel bewoners en gebruikers grepen die kans aan om hun kennis over de route te delen. Van mensen die ons attenderen op gevaarlijke oversteekplaatsen tot plekken waar wezels nestelen,” vertelt Jeroen.
Creatieve ideeën van bewoners
“En aanwonenden komen vaak ook met hele goede ideeën waar wij nog niet aan gedacht hebben,” stelt Ed. “Zo gaf bij deze route iemand aan: ‘Weet je dat dit stuk als ruiterpad gebruikt wordt?’ Wij hadden wel een vermoeden, aangezien er een manage in de buurt zit, maar hadden het nog niet zo gespot. Die opmerkingen en tips zijn ontzettend waardevol, want paarden en fietsers door elkaar is natuurlijk niet handig.”
TouchTable
Om de kaart goed te testen is bij een bewonersavond in 2019 ook een TouchTable ingezet: een groot computerscherm met touchscreen waar je gemakkelijk met meerdere mensen omheen staat. Ed: “Je kunt ter plekke samen een opmerking van iemand doorspreken. Gaat het om veiligheid? Of om natuur? Wat is de locatie? En vervolgens de opmerking invoeren op de kaart.”
“Informatie is met PraatMee beter vastgelegd,” stemt Jeroen in. “De betreffende opmerking krijgt meteen een geo-locatie op de kaart. Zo weten we achteraf precies waar welke opmerking is gemaakt. Ook krijgen wij alle informatie als Excel sheet aangeleverd.”
Anonieme & unieke reacties
Een bijkomend voordeel is volgens de mannen de anonimiteit die de PraatMee app biedt. Jeroen: “Reacties van andere buurtbewoners zijn voor niemand te zien, behalve dan als stip op de kaart. Iedereen gaat zélf nadenken. Je krijgt dus geen gekopieerde reacties. Daarmee voorkomen we ook ‘spam’: wanneer enkele mensen net zo lang iets inzenden tot de kaart blauw ziet van de stippen… Dat heb ik wel eens met andere tools meegemaakt. Het is voor ons dan niet in te schatten door hoeveel mensen een aandachtpunt daadwerkelijk ervaren wordt, neem geluidsoverlast. Maar in PraatMee zetten verschillende mensen in hun eigen woorden neer wat er speelt. Zo krijgen wij een beter beeld van de situatie.”
Ed: “En als een sterke mening hoogtij viert in jouw wijk, kun je als bewoner dus ook gerust een tegengeluid laten horen. Jouw afwijkende mening zet je gewoon in de kaart, maar is niet te zien voor je buren.”
Neem de tijd voor een begrijpelijke kaart
“De nadruk ligt op het maken van een begrijpelijke kaart. Mensen moeten zelf thuis de website openen en er mee aan de slag kunnen,” benadrukt Ed. En ook Jeroen kan dat beamen: “De volgende keer wil ik meer tijd en geld vrijmaken om de vertaalslag te maken tussen de technische software en de kaart die uiteindelijk op de website staat. Want als mensen niet snel snappen hoe de kaart werkt, loop je het risico dat ze afhaken. Dat is ook de reden dat wij nog steeds via de mailbox reacties hebben ontvangen, vermoed ik. Omdat mensen liever via die weg hun mening geven als ze er niet uitkomen.”
Bewonersavond versus PraatMee kaart
“Er kwamen honderden reacties en binnen het bundelen en terugkoppelen daarvan kostte meer tijd dan verwacht,” volgens Ed. “Maar aan de andere kant kost een informatieavond van tevoren juist meer voorbereidingstijd,” brengt Jeroen in. “Het kost meer personele inzet om dat in goede banen te leiden. Van een zaaltje zoeken tot de kaarten maken en plotten en natuurlijk de bijeenkomst zelf…”
“De investering qua tijd en inzet komt redelijk bij elkaar in de buurt. Er blijft duidelijk behoefte aan interactie, maar het is nu niet anders. Idealiter gebruiken we een PraatMee kaart aanvullend aan een bewonersavond.”